Gotovo ništa ne jedem, a kilogrami stalno rastu!

14.8.2014.

Poznato vam je? Imate osjećaj da vam je učinjena nepravda jer pažljivo birate prehranu, izbjegavate šećer, no brojke na vagi još uvijek naginju na desno. Prije nego padnete u očaj i odustanete od svega, pročitajte kako određena neravnoteža u tijelu utječe na to mršavimo li ili se debljamo. 

Ljudsko je tijelo harmonični sustav

Naše tijelo ima ugrađen mehanizam koji se zove homeostaza. Taj mehanizam regulira sve ključne procese i brine za ravnotežu tijela. Stručnjaci tvrde da nema precizinijeg i boljeg mehanizma na svijetu od ljudskog tijela.

Kao primjer možemo uzeti tjelesnu temperaturu, krvni tlak, ph krvi idr. Bez preciznog reguliranja tih procesa pomoću homeostaze ne bi preživjeli.

Kada jedan od navedenih procesa samo malo olabavi, naše tijelo odmah reagira. Ponekad to osjetimo, a ponekad ne, naime riječ je o nesvjesnom procesu. Kroz homeostazu se reguliraju i naši hormoni. Hormonska ravnoteža je također do najsitnijih detalja unaprijed određena i odmah reagira na sva eventualna odstupanja.

2 hormona za zdravu tjelesnu težinu

Za pridobivanje i gubitak tjelesne težine su ključna dva hormona: prvi je grelin - odgovoran za nekontroliranu potrebu za hranom, drugi je leptin koji poručuje mozgu da smo unijeli dovoljno hrane u organizam.

Dakle, njihova je oscilacija ključna za kontrolu naše tjelesne težine, a mi imamo, iako toga često nismo ni svjesni, kontrolu nad tim hormonima. Naime, njihova je homeostaza u tijelu obrnuto proporcionalna. Oskudicom jednog, drugi će preuzeti vodeću ulogu i obrnuto.

Pažnja, ne smije nam nedostajati leptina!

Pogledajmo kakva je točno njihova uloga i kojem od njih trebamo posvetiti više pažnje, da ne bi ostao u manjini.

Kao što je već rečeno, leptin i grelin su hormoni koji reguliraju osjećaj gladi i poručuju nam kada da unosimo hranu i kada bi bilo bolje da se maknemo od hladnjaka. 

Grelin se proizvodi u želucu i gušterači i upozorava mozak na činjenicu da je želudac prazan, dok leptin kojeg luče masne stanice potiče aktivnost hormona koji inhibira glad.  

“Naš prijatelj” - hormon kojeg nikako ne smije nedostajati u tijelu je leptin. Kada ga je premalo ili ga tijelo ne prepoznaje, njegov nedostatak zamjenjuje grelin. Posljedica je takvog stanja nekontrolirana glad i nakupljanje masnih naslaga

Kako djeluje leptin?

Leptin se iz masnih stanica izlučuje u kružni sustav od kuda putuje do najveće žlijezde u mozgu – hipotalamusa. Hipotalamus signalizira mozgu kada je dovoljno masnoće i da možemo prestati jesti.

Dr. John Berardi iz Sveučilišta Ontario tvrdi kako leptin ne zaustavlja samo apetit, nego i ubrzava metabolizam, iako takva tvrdnja nije u potpunosti istražena.

Prema toj logici bi se primjenjivalo; više masnoća u tijelu, veća proizvodnja leptina, (leptin se izlučuje iz masnih stanica)i uz to ćemo imati i brži metabolizam te osjećati manju potrebu za hranom. 

Nažalost, u slučaju prekomjerne tjelesne težine, unatoč velikoj količini masti i posljedično proizvodnji leptina, na njega možemo postati otporni. Što znači da ga u tijelu imamo dovoljno, ali nažalost ne obavlja svoju funkciju. 

Što znači otpor na leptin?

U tom slučaju, proizvodimo ogromnu količinu leptina, međutim, mozak unatoč tome ne dobiva informaciju da je dovoljno masnoće u tijelu. Potreba za hranom se tako ne smanjuje i metabolizam ostaje usporen. 

Mozak tako misli da ne jedemo ništa jer ne prepoznaje količinu leptina koji obavještava o dovoljnoj količini masnoće. Povećava se količina grelina, a mi se odjednom nađemo u začaranom krugu debljine i tzv. yo-yo efektu.

Za hormone se možemo pobrinuti zdravim načinom života

Na sreću se možemo uvijek osloniti na zdravu prehranu, dodatke prehrani te povećati količinu sna. 

Konzumirajte riblje ulje

Istraživanja su pokazala da kod ravnoteže obadvaju hormona, leptina i grelina, pomaže riblje ulje, odnosno omega 3 masne kiseline (EPK i DNK).

Omega 3 masne kiseline su od velike važnosti jer ih dnevno konzumiramo premalo, a imaju ključnu ulogu kod djelovanja srca i krvožilnog sustava. Ako nije u ravnoteži s omega 6 koju znamo konzumirati previše, naše tijelo postaje kiselo, što rezultira u ponovno aktivnom mehanizmu homeostaze.

Dobro se naspavajte

Vrlo je važno da si priuštite dovoljno sna. Dobar san je bitan za naše zdravlje i kada ne spavamo dovoljno, naše tijelo ne djeluje najbolje. Poznato je kako nedostatak sna može napraviti pravi kaos kod djelovanja naših hormona.

Kada si noću ne priuštimo dovoljno sna, stupanj grelina u našem tijelu raste, dok leptin opada. Protiv tegoba sa spavanjem možemo pristupiti s prirodnim sastojkom kao što je L-teanin kojeg sadrže prirodni dodaci prehrani ili čaj.

Nazovite prijateljicu

Društveni život itekako ima važnu ulogu u regulaciji hormona.

Jorge Cruise u svojoj knjizi Happy Hormones piše kako je socijalizacija vrlo bitna te da opuštanje u društvu najbližih ne može nadomjestiti niti jedna zdrava hrana ili namirnica.

U tijelu se druženjem jednostavno oslobađaju hormoni koji nas čine sretnima i posljedično tome reguliraju međusobno djelovanje.

Što više se krećite

Povećana fizička aktivnost će doprinijeti k sprječavanju rezistencije leptina. Stoga vam savjetujemo da se krećete barem dva sata dnevno.

Poslužite se jednostavnim trikovima koje možete ukomponirati u svoj život bez ikakvih poteškoća:

  • prestanite upotrebljavati dizalo,
  • auto zamijenite biciklom,
  • tijekom telefonskih razgovora šetajte po stanu ili uredu,  
  • umjesto odlaska na kavu s prijateljima, odaberite šetnju u prirodi idr.  

Tu smo da vam pomognemo

Dodaci prehrani koji povećavaju razinu leptina odnosno “hormona mršavljenja”, kako ga često nazivamo, zasigurno će doprinijeti svoj udio zdravoj ravnoteži obadvaju hormona i nerezistenciji leptina.  

Ako imate problema s načinom prehrane ili tjelesnom težinom, slobodno nam pišite na infohr@sensilab.com ili nas nazovite na besplatni broj 0800 200 419. Pomoći ćemo vam kao što smo pomogli već mnogima pred vama.